1P-LSD og andre «research chemicals» lovlig?

Hei,
Er såkalte «research chemicals» som ikke er nevnt i narkotikaforskriften lovlige å importere til Norge? Jeg er interresert i å kjøpe 1P-LSD og BK-2C-B. Det jeg har fått med meg er at ingen av disse stoffene er skrevet opp i narkotikaforskriften, og kan enkelt bestilles på nett. Om de er ulovlige, er det straffbart å importere disse, eller vil stoffene kun bli konfiskert?

Mann, 17 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Disse stoffene er i all hovedsak ulovlige, og de er oppført på Narkotikalisten. For eksempel er 1P-LSD forbudt i kraft av at virkestoffet Lysergidum er oppført på listen, og BK-2C-B er forbudt i kraft av at virkestoffet 2C-B er oppført på listen. I tillegg er det en del øvrige research chemicals som omfattes av lovverket i kraft av at de inngår i en bestemt kjemisk stoffgruppe (som f.eks. katinoner, tryptaminer og lignende). Disse stoffgruppene er omtalt i bunnen av Narkotikalisten.
Det vil si at import er ulovlig. Det er riktignok enkelt å bestille slike stoffer på nett, men hvis det oppdages i tollen er det ofte slik at politiet vil informeres (ettersom det er ulovlig), i tillegg til at pakningen beslaglegges/destrueres.