Jeg har brukt kokain siden 2010 store mengder og små mengder har sluttet noen ganger 3 til 4 måneder max og begynt igjen inkl alkohol har jeg også drukket store mengder mens jeg har tatt kokain. Men nå siden okt-2017 sluttet jeg på dagen med alt og har ikke tatt verken alkohol eller kokain mer. Men jeg er litt rar og er ikke som før .. heletiden vil bare sove tåler ikke mye bråk konsetrasjon er litt dårlig øyenene svir noen gang og synnet mitt er ikke så sterk som før jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det men jeg lurer bare på en ting nå tar dissa tinga slutt en dag eller blir jeg sånn for resten av livet ?

Mann, 36 år fra Oslo


RUStelefonen svarer:

Det er ikke uvanlig å kjenne ettervirkninger når man slutter med et omfattende bruk  av rusmidler. Det er normalt at ting tar litt tid før det går seg til.

Å klare å slutte brått som du har gjort er i seg selv veldig bra, men det har jo sine omkostninger. Konsentrasjonen og det du eller sliter med ellers vil nok bedre seg etter hvert og ikke bli en permanent plage. Men det er vanskelig å gi deg et eksakt svar på når det vil bli bedre, da dette er ganske individuelt. Synes du at dette blir for plagsomt så anbefaler vi deg å ta kontakt med lege for undersøkelse (ev kan legen henvise deg videre til egnet hjelp). Fremstill dette da som et helseproblem (ikke et rusproblem, dersom legen mener du har et rusproblem vil de feks. ta førkortet ditt).

Ta kontakt med optiker og sjekk synet ditt, snakk ev. med en øyelege om at det svir.