Valium

Hei hei
Jeg har vært hos tannlegen i dag og tok
10mg valium 06.30 for dette.
Jeg har to barn i bhg og lurer på om jeg kan kjøre å hente dem selv eller om jeg må ha noen som kan kjøre for meg.
Mvh NN
(Spørsmålet er anonymisert. Red.)

Kvinne, 27 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi gjør oppmerksom på at vår spørsmåltjeneste ikke er en akutt tjeneste, og at det kan ta opp til 7 dager for å få svar. For henvendelser som krever umiddelbar avklaring, anbefaler vi telefon eller chat.
Du kan nok ikke kjøre etter inntak av Valium om du ikke er tilvendt disse. Valium har en sederende effekt som vil påvirke din kjøreevne. Hvor lenge du må vente, bør utskrivende lege si noe om, men ved inntak av Valium risikerer man å ha verdier over straffbarhetsgrensen tilsvarende 0.2 promille mellom 12-160 timer, avhengig av dose.