Urinprøve for narkotika. Mann i rettssystemet i Norge

Hei.
Jeg er en mann på 26 som for tiden i en tvist med min eks, og jeg har samtidig blitt utredet for en sjelden sykdom det siste året, hvor legene ikke helt finner ut av det. Dette har ført til forandringer hos meg av hva gjelder smerter. Var ikke på det værste, som var for 6 mnd siden, er mye bedre nå, grunnet riktig kosthold for sykdommen.
Min eks hevder nå at jeg er rusmisbruker, og sier jeg bruker mye cannabis og at dette er grunnen til forandringene. Vi har felles barn som jeg har hatt rundt 60%samvær med. Hun har nå tilbakeholdt samvær i to måneder og saken går rettens gang.
Gutten vår er klart berørt av situasjonen i det lille jeg har sett han, og har det vondt nå og savner meg veldig. Griner hver gang han må «hjem til mamma».
Jeg imøtekom min eks og avleverte negativ urinprøve under oppsyn hos legen. Gjorde dette to ganger med et lite mellomrom for å bevise at jeg ikke holder på som hun påstår.
Nå var jeg i rettsmøte i dag, hvor dommer krevde at jeg skulle avlevere urinprøve 2 ganger i uken i 11 uker for å gjøre mor fornøyd.
Er dette forsvarlig rettspraksis?
Er det nødvendig å ta 2 prøver i uken for å påvise cannabis? Jeg trodde cannabis satt mye lengre i kroppen enn dette, iallefall ved kronisk bruk som min eks har påstått?
Jeg føler meg dårlig nok satt i lyset fra før, så tar retten hennes side så fort. Barnevernet tok «hånd om saken» ved å la min sønn være hos mor helt til saken er ferdig behandlet, noe som viser seg å ta opp i mot et halvt år.
Jeg har aldri vært reddere for barnevern og rettssystemet før, og syntes de gjør en elendig jobb i evaluering av mor, og tar altfor raske konklusjoner når det gjelder far, helt ubeskrivelig. Jeg ble fremstilt som en farlig, ustabil, rusmisbruker av både min eks og barnevern fra dag 1, uten noe form for bevis for påstandene.
Gutten vår er klart berørt og har det ikke bra nå som han kun er hos sin mor, og såvidt får se meg, sin far. Saken tok heldigvis en fornuftig vending i dag i rettsmøtet, og jeg ble hørt. Mors påstander var for tynne i Retten, og samværet trappes opp frem til neste rettsmøte. Derfra og videre håper jeg på rettferdighet for vår sønn og meg selv, og ikke bli behandlet på denne måten av systemet. Det virker som om sannheter kommer frem til slutt, heldigvis, selv om jeg blir kjølhalt og uthengt underveis..
Forstår at dette er vanlig for fedre å oppleve.. Dette unner jeg ingen, ikke en gang mor til min sønn som har stelt i stand alt dette her fortjener å kjenne på det dette medfører av følelser. Frarøvet eget barn, og uthengt blande folk i en liten by. Forferdelig at mødre kan gjøre sånt lovlig.
Det ble et langt spørsmål, men er en veldig viktig sak for meg, det gjelder jo sønnen min på 4 år.

Mann, 26 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en vanskelig situasjon å være i. Når det kommer til hva som er forsvarlig rettspraksis og ikke er nok en advokat, som er satt inn i saken, bedre å spørre. Dersom retten har bestemt at de ønsker urinprøver to ganger i uken, er kanskje dette uansett den letteste måten for deg å bevise at du ikke bruker rusmidler. Det kan jo også kanskje være greit, med tanke på at du føler på at du blir «uthengt» og satt i et dårlig lys.  Tester du negativt vil du jo ha noe konkret å vise til, som beviser at du ikke har brukt rusmidler i disse 11 ukene.
Du spør også om det er nødvendig å teste cannabis så ofte som to ganger i uken.  THC-syre kan normalt påvises i opptil en uke etter et enkeltinntak, men ofte også mindre enn dette. Røyker du cannabis jevnlig vil bruken imidlertid kunne påvises i betydelig lengre tid. Røyker du daglig, og har gjort dette over en lengre periode, kan det altså ta opptil 6-10 uker etter siste inntak før bruk av cannabis ikke lenger kan spores på en urinprøve.
Hvis påstanden er at du røyker cannabis fast, vil det trolig ikke være nødvendig å teste så ofte som to gangen i uken for å bevise/motbevise dette. Det er imidlertid store individuelle forskjeller på hvor lenge cannabis sitter i kroppen, det er derfor mulig at retten rett og slett ønsker å være på den sikre siden.
Du kan lese mer om narkotikatesting på våre sider.
Vi kan forøvrig tipse om REFORM sitt tilbud Mannstelefonen. Mannstelefonen er landets eldste telefontjeneste spesielt rettet mot menn. De har lang erfaring med å snakke om temaer som skilsmisse og samværsproblematikk.