Topp 10 rusmidler blant ungdom

Hei!
Jeg jobber med et helseopplysnings prosjekt på sykepleiestudiet og lurer på om dere har en oversikt over topp 5-10 over de vanligste rusmidlene som ungdom oftest bruker?
På forhånd takk for svar 🙂

Kvinne, 21 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det finnes ikke en slik liste du ber om. Norsk ungdom bruker ikke så mange rusmidler at det kan bli en slik liste av det. Bruken av andre rusmidler enn alkohol og cannabis så lite utbredt blant ungdom at det er for dårlig grunnlag til å lage «lister» på det.
Alkohol: Andelen 15–16-åringer som oppgir at de har drukket alkohol de siste 30 dagene, har sunket med omtrent 30 prosentpoeng fra toppunktet i 1999 til 2015. Det er også færre unge som svarer at de har drukket alkohol noen gang eller siste 12 måneder, enn tidligere. Det er ingen tydelige kjønnsforskjeller når det gjelder alkoholbruk blant 15–16-åringer. Disse undersøkelsene leser du mer om her.
Cannabis: Etter en topp rundt årtusenskiftet har unge mellom 15 og 20 år i mindre grad oppgitt å ha brukt cannabis de senere årene. Ungdoms bruk av cannabis er omtrentlig halvert siste 15 år:
• I 1999 var det 12 % som hadde prøvd og 4 % som hadde brukt siste 30 dager.
• I 2015 var det 7 % som hadde prøvd og 2 % hadde brukt det siste 30 dager.
Norsk ungdom bruker cannabis i langt mindre grad enn europeisk ungdom. En del unge prøver ulike typer narkotika i løpet av ungdomstiden, men det er ikke «vanlig» å bruke narkotika. Og det er få som bruker stoff hyppig og jevnlig over tid.
Andre aktuelle rusmidler er MDMA/ecstasy, amfetamin, GHB og kokain. Her er andelen som har prøvd vesentlig lavere enn for cannabis. Vi har ikke kilder som oppgir statistikk på disse stoffene etter 2009. Men, tallene fra 2009 viste samme trend for disse stoffene som for cannabis: en nedgang i bruk av amfetamin og MDMA/ecstasy det siste tiåret (1999-2009). Kokain gikk derimot litt opp, i 2009 var det to prosent som har brukt det noen gang. Det vi vet er at det har vært en viss oppgang i bruken av MDMA de senere år, men stoffet brukes trolig mer av unge voksne enn av ungdom (vi har ikke konkrete tall).
Det vi på RUStelefonen merker størst oppgang i, er nok medikamenter som enten er skrevet ut av lege eller anskaffet via det illegale markedet (på nett og ellers). Det kan da dreie seg om smertestillende, beroligende, lykkepiller, sovepiller etc.
Her er noen publikasjoner du kan se på
Rusmidler i Norge 2016
https://www.ungdata.no/ (se under rusmidler)