Søvn – Benzo

Hei.
Jeg har i de siste 4 månene hatt store søvnproblemer med at jeg våkner opp utallige ganger om natten, der jeg av refleks står opp å går rundt i huset å gjør div saker som å gå på do, spise, drikke eller bare se ut vidnet eller sjekke klokka. jeg har prøvd mange typer legemidler over de 3 siste ukene i samråd med lege uten å finne noe som gir ønsket effekt. jeg våkner like hyppig men noen typer har gjort at jeg føler meg mer uthvilt om morgenen.
Det som uroer meg er at ingen av medisinene fra legen har gitt effekt alt i fra antipsykotiske til Imovane. jeg har ikke fått sterkere B preparater av legen en Imovane. men jeg har selv prøv å innta 2 mg men xanor for det har gjort meg trøtt når jeg har prøvd dette noen ganger før i livet. dette ga meg heller ikke en natt uten oppvåkniger, jeg følte meg bare ruset de gangene jeg var våken.
etter som et så sterkt middel som Xanor ikke virker på meg så er jeg veldig redd for at det ikke er noe som hjelper av B perparater heller. Hva tenker dere om dette? jeg tør nemlig ikke å nevne det for legen min at jeg har prøvd xanor som beroligende i perioder for noen år tilbake eller nå for å teste effekt av søvn problematikken min
Til informasjon burker jeg dividerte steroider fast og har tenkt at dette kan være årskaen men jeg har vært på dette i over 2 år uten pause bare byttet hormontype og ester til sterodet, uten å oppleve søvn problemer av dette. har heller ikke hørt om at noen ikke har klart å såve uten sterke legemidder på steroidesyklus før heller

Mann, 28 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Søvnforstyrrelser er en bivirkning man kan oppleve ved bruk av anabole steorider.  Du skriver at du aldri har opplevd søvnforstyrrelser på anabole steorider før, dette er imidlertid ingen garanti for at søvnproblemer ( og andre bivirkninger) ikke vil oppstå ved lengre tids bruk.  Det er heller ikke uvanlig å kjenne på angst når man bruker anabole steroider, noe som også kan føre til urolige netter.
Det er vanskelig å si hvorfor medikamentene du har fått av legen ikke fungerer, da kombinasjonen med steorider og benzodiazepiner ikke er kjent for oss.
Vi vil derfor anbefale deg å kontakte Dopingkontakten, og høre om de har noen erfaringer med denne kombinasjonen og hvordan den kan slå ut. Du velger selv om du ønsker å være annonym i kontakt med dem.