Smerter

hvor mange paracet kan man ta før man blir immun?
har bristet ribbeinet og har utrolig vond. hvor mange kan jeg ta på en dag?

Kvinne, 16 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
I pakningsvedlegget til Paracet på Felleskatalogen står det beskrevet hvor mange tabletter du kan ta daglig. Voksne og barn over 12 år/og eller 40 kg skal kunne ta 1-2 tabletter à 500 mg eller 1/2-1 tablett à 1 g 3 ganger i døgnet. Men, noen tåler Paracet dårligere enn andre så det er viktig at du leser hele pakningsvedlegget. Er du usikker på mengden, om det er bra for deg, og om du tåler det, bør du kontakte legen din. For noen er også ribbensbrist så smertefullt at de trenger andre og sterkere smertestillende tabletter.