Samboer med en cannabisbruker,- er det håp?

Hei, jeg er samboer med en mann som bruker mye cannabis. Da vi ble kjent for et års tid siden var han åpen om dette, og jeg tenkte i mitt stille sinn at det kanskje ikke kom til å bli et problem. Han har røykt ukentlig i 20 år og bruker noen ganger mdma, 2cb, syre, sopp etc. Han er liberal i forhold til dette og mener alkohol er mer skadelig. Før han flyttet inn hos meg sa jeg tydelig fra om at det ikke var aktuelt at han brukte noe som helst de ukene vi har barna (annenhver uke). Dette sa han var ok. Siden det har vi laget en avtale om at han maks kan røyke Weed tre ganger i uken de ukene vi ikke har barna, og ikke gjøre dette i huset, men gå ut. Denne avtalen brytes stadig og er konstant årsak til konflikter hos oss. Hans evige svar er at barna hadde lagt seg, ingen finner ut av det og at han hadde lyst. Han mener jeg bør være mindre streng og mer generøs i forhold til hans røyking. – at hvis jeg taklet det bedre hadde ikke dette vært et problem. Jeg røyker ikke selv, og mener vel egentlig at dette er en livsstil som hører ungdommen til. Jeg syns ikke det er spesielt attraktivt at en far (rollemodell) setter ønsket (behovet) for Weed høyere enn samlivet….han sier at han ikke kommer til å slutte og at hvis jeg ber ham om det flytter han. Dette gjør meg fortvilet; i siste instans så setter han da Weed før meg. Eller tenker jeg feil her? Det er jo ikke jeg som har en uvane som i stor grad påvirker samboeren min. Handler dette i all hovedsak om at jeg må bestemme meg for om jeg kan være sammen med en som må ruse seg så ofte han kan (typisk mandag morgen når barna drar om han ikke skal på vakt)? Er det noe jeg kan gjøre…? Føler mest jeg høres ut som en naiv dame, men jeg prøver også å strekke meg, men merker mer og mer at hans ønske om rus kommer før hans ønske om at vi skal ha en fin dag.

Kvinne, 41 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at det er en vanskelig situasjon å være i. Men, som du selv skriver avslutningsvis, er dilemmaet du egentlig står ovenfor  hvorvidt du skal velge å være i et forhold der din partner prioriterer rus fremfor både deg, barna og parforholdet. Du har allerede opplevd – og fått klar beskjed om – at han ikke akter å endre sine rusvaner fordi du ønsker det. At han er såpass tydelig på det, heller at han stadig lover ting han ikke holder, kan være greit for dere begge.
Du skriver at dere hadde klare regler for hvor mye/når han kunne røyke før dere flyttet sammen, og at dette er noe han rimelig kjapt brøt, med diverse unnskyldninger som forklaring. Det at det har sklidd ut såpass kjapt (dere har vært sammen et år), han ikke er villig til å møte deg på dine ønsker, og det faktum at han faktisk er veldig tydelig på at du ikke har noe å si og at han velger weeden fremfor deg om han får ultimatumet, fremstår som ganske tydelige tegn på hvordan fremtiden vil se ut om dere fortsetter å bo sammen og være i et forhold. Han vil fortsette som før, uavhengig av hva du vil eller krever, og det er usannsynlig at han plutselig vil høre på deg og slutte/kutte ned. Skjer dette, vil det være fordi han selv kommer frem til det, og ut ifra det du beskriver, virker det lite sannsynlig på nåværende tidspunkt.  Det vil si at du enten må akseptere at han prioriterer på denne måten og at det på denne måten blir færre konflikter, eller at du bestemmer deg for at du ikke vil ha det sånn. Både det at han ruser seg og at han ikke er villig til å gjøre kompromiss eller ta hensyn til dine ønsker, er noe du bør vurdere opp mot eventuelle fordeler med samboerskapet. Det at dere har hjemmeværende barn vil si at konsekvensene av valget du tar også vil påvirke barna. Dette bør være en viktig faktor for din beslutning.