S-CDT

Hei, jeg har nylig begynt på urin og blodprøver fordi jeg skal utredes. Er hovedsaklig alkohol og cannabis. Mine spørsmål er: Jeg skal ta blodprøve (S-CDT) 1 gang per mnd. Kan jeg da drikke samme dag jeg har tatt prøven, eller vil det gi utslag da en mnd senere?
Vises LSD og GHB på urinprøver? I så fall hvor lenge vil det kunne gi utslag på urinprøver etter inntak?

Kvinne, 27 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
CDT er ment å fange opp høyt forbruk av alkohol over tid, og er ikke egnet til å fange opp enkeltinntak. For dette brukes andre analyser, blant annet PEth- prøven. Denne fanger opp all type inntak av alkohol. LSD og GHB kan normalt vises på urinprøve i henholdsvis 1-3 dager og 12 timer etter inntak.
Du skriver at du skal utredes. Rusmidler påvirker både fysisk og psykisk helse, og det er derfor forstyrrende i forhold til en utredning av helsen din. Resultatet kan bli at du får en ufullstendig utredning som kan resultere i feil diagnose og feil behandling.
Om du likevel har tenkt til å ruse deg under utredningen, anbefaler vi deg at du er ærlig med din behandler om dette. Noe annet vil kun gå ut over deg selv, da vi antar at det er for ditt eget beste og din helse at du utredes.