Redd! Bryst og magesmerter etter tre dager uten Subuxone

hei.har fått kraftige bryst og magesmerter etter tre dager uten subuxone.er livredd etter å ha lest på nett om en som fikk hjertestans som følge av å slutte med sub.så er jeg i livsfare på noen måte?bør jeg dra til sykehus?har kjøpt 2mg sub i ca ett år illegalt..i dag etter tre dager helt uten maktet jeg ikke mer å tok under en halv 2mg..å etter en time nå så slipper jeg smertene.hater meg selv for at jeg tok imot dette og klarte å hekte meg på d!

Mann, 56 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Først må vi orienter om at dette ikke er en akutt tjeneste, på grunn av stor pågang kan det ta dager før vi får svart på spørsmålet ditt. Har du akutte helseplager bør du derfor kontakte lege eller legevakt.
Det du opplever er kraftige abstinesreaksjoner etter bruk av buprenorfin. Din reaksjon er normal. Hvor skadelig/akutt helsefarlig dette er i ditt tilfelle, kan vi ikke svare på. Det må en klinisk undersøkelse til. Det beste for deg ville være å få hjelp på evrusningsstasjon (Lade feks.). Dersom du nå er bedre (ikke abstinenst) kan du vurdere hva du vi lgjøre med situasjonen din (se under). Oppstår en tilsvarende akutt situasjon senere, er det nok like greit å kontakte sykehuset.
Du kan klare å slutte med Suboxone, det er mange som gjør det. Men du må trappe ned sakte og forsiktig over tid. Dette kan du gjøre på egen hånd eller på institusjon. Vil du ha hjelp og nedtrapping, må du snakke med noen om det, aller helst din lege. Gjør du det, får du en plass på avrusning. Du må være dønn ærlig for å få riktig hjelp.
Du kan klare det alene, men det er tøft, og du må bruke tid på å trappe sakte ned. Vi kan ikke gi deg en konkret plan for det, men du må ned i lavere doser enn 1-2 mg før du seponerer. Noen trapper ned med Temgesic, osm inneholder lavere doser buprenorfin; noen trapper ned med plaster (som kan klippes opp i mindre biter).
Legger du deg inn til avrusning vil du ha mye større sjans for å klare det – da kan du være helt kvitt alle plager og abstinenser om noen måneder.
Dersom du skal i rusbehandling må du levere førerkortet ditt i et halvt år – dersom du har lappen – og dokumentere avhold for å få den tilbake. Ta konakt for ev. flere spørsmål om dette.