Rar virkning av alkohol

Hei. Jeg har ei venninne som oppfører seg rart når hun drikker. Hun virker ruset på noe annet enn alkohol selv om vi er klar over at hun ikke ruser seg. Hun blir helt borte i blikk og hun svarer på helt andre ting enn det vi spør om. Hun kommer også med setninger og handlinger som ikke gir noe mening. f.eks kan hun begynne å snakke om at noen skal flytte inn i hosten hennes når hun hoster, og hun snakker om at juletrær er fine på månen.
Er dette normal oppførsel eller burde hun gå til noen som kan hjelpe henne?
Takk for evt svar.

Kvinne, 20 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Dette er spesielt. Hva som er årsaken, er det vanskelig å si noe klart om med mindre man kjenner henne godt og vet hvordan hun ellers oppfører seg og snakker. Dersom hun bruker andre stoffer ann alkohol, vil det ofte være flere tegn enn at hun sier rare ting. Det kan feks. være at hun glemmer ting hun selv har sagt, har store pupiller, røde øyne, sløvt blikk, dårlig kosthold osv osv. På bakgrunn av det du her beskriver kan vi ikke bekrefte eller avkrefte at hun bruker noe annet enn alkohol. Mange mennesker blir dessuten temmelig rare i toppen «bare» av alkohol!
Hvis hun vil ha hjelp, får hun det ganske raskt. Men da må man først avklare to ting: i) hva er problemet og ii) hva slags hjelp trenger hun. Dette er det ikke så lett å finne ut med mindre noen har en åpen samtale med henne om hva hun trenger. Hvis du snakker med henne, gjør det når dere er edru og ikke kom med beskyldninger eller mistanker. Si at du synes hun oppfører seg litt merkelig og lurer på om hun har det greit. Hvis det er noe, må hun jo ville endre på dette selv.