Pensjonert ingeniør – hvordan slutte med alkohol?

Jeg må ha alkohol hver dag. Da jeg jobbet, til sommeren i år, klarte jeg å holde meg til jeg kom hjem, men da styrtet jeg til ølflasken. Nå som jeg er pensjonist, tar jeg øl ov vin når jeg står opp. Det er plagsomt for kona mi, for jeg lyver om drikkingen? Hun har et moderat alkoholforbruk. Jeg ønsker å slutte. Hva kan jeg gjøre?

Mann, 67 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er bra at du selv anerkjenner at dette har blitt et problem for deg – det er et viktig første skritt i riktig retning. Det finnes en del ulike fremgangsmåter for å redusere/kutte et alkoholforbruk – noen av disse er omtalt i vår artikkel Hjelp til å slutte med alkohol. Kort sagt handler dette i stor grad om gjennomføringsevne og god planlegging, og du bør avklare en konkret målsetting (f.eks. totalt kutt), samt hvorvidt du ønsker å gjøre dette helt på egenhånd, eller via hjelp fra profesjonelle. Dersom du tenker at du har behov for hjelp fra profesjonelle, vil vanlig prosedyre være at du kontakter din fastlege, som kan skrive henvisning til et egnet hjelpetilbud. Alternativt kan du kontakte en privat klinikk direkte, men da betaler du også for behandlingen selv.
Dersom du ikke ønsker å involvere lege/helsepersonell, bør du først og fremst forsøke å begrense tilgjengeligheten av alkohol i ditt hjem. Unngå å kjøpe inn drikke når du er tom. Forsøk å komme frem til hva det er som forårsaker ditt behov for å drikke, og om dette er noe du kan gjøre noe med (som f.eks. miljøforandring, fylle fritiden din med konstruktive aktiviteter o.l.). Mange opplever anonyme selvhjelpsgrupper som nyttig (f.eks. AA), eller du kan forsøke selvhjelpsprogrammet rushjelp.no, utarbeidet av Bergensklinikkene. Kanskje vil du også oppleve det som nyttig å være åpen om dine problemer ovenfor din kone, slik at hun kan bli en hjelp og støtte for deg i denne prosessen.
Du er velkommen til å kontakte oss anonymt på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker en utdypende samtale om dette.