Overdose

Hei! Jeg lurte på om det er farlig å ta 30 paracet og mikse det med alkohol? Vet at alle sier at du kan få alvorlig leverskade, men er det det eneste som kan skje?

Kvinne, 17 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Ja det kan være farlig, og smertestillende medikamenter og alkohol skal aldri blandes. Både alkohol og paracet brytes ned i leveren, og ved høye doser kan koma og leversvikt oppstå. I tillegg til leverskader kan også nyrene skades, får du pustestans kan hjerneskade oppstå. Vi vet ikke hvorfor du spør om hvorfor det er farlig å ta så mye paracet blandet med alkohol. Er det slik at du vurderer å gjøre det fordi du har det vanskelig, bør du heller snakke med noen som kan hjelpe deg. Du kan ta kontakt med Helsestasjon for ungdom der du bor, ringe Mental Helse eller Kors På Halsen. Både Mental Helse og Kors På Halsen er anonyme og gratis tjenester hvor du kan snakke om det som plager deg.