Mistenker dop i drinken

Hei
Jeg var på fredag i byen med klassen min fra studiet jeg går i København. Jeg skulle ta det rolig med alkoholen da jeg skulle på jobb dagen etter. Dagen min var ganske normal, jeg sov lenge, spiste en god frokost og lunsj før jeg dro på vors som startet klokken 1530. Her spiste vi mye mat og jeg drakk sprudlevin til maten, da vi dro på byen var jeg i helt fin form og hadde full kontroll over inntaket og hva jeg sa osv. Husker også alt.
Vi dro på en bar hvor vi skulle feire en fødselsdag, hvor det var ordnet med velkomstdrinker. Jeg fikk to velkomstdrinker som var mojito, men de var mindre enn normale drinker vanligvis er. Fortsatt hadde jeg full kontroll og ingen problemer med å huske hva som skjedde. Så gikk jeg til baren hvor mine klassekamerater var. Der kjøpte jeg en øl og var helt normal i formen. Så blir det helt svart.
Min kamerat har fortalt meg at jeg plutselig blir helt borte og bevisstløs midt i samtalen vår og han må bære meg inn på toalettet, hvor han tilkaller mine venninner. Her blir jeg liggende bevisstløs og de får null respons eller kontakt, min venninne klapper meg hardt i ansiktet uten at jeg reagerer, de kjenner på pulsen min og den er veldig svak. De tilkaller ambulansen, og jeg begynner å kaste opp. De må bære meg ut av utestedet og har beskrevet kroppen min som helt «død» og iskald. Jeg fortsetter å kaste opp uten å respondere eller mulighet for å holde kroppen oppe selv. Dette fortsetter i et par timer før de får bært meg inn i en taxi og hjem, hvor jeg etterhvert begynner å våkne opp. Da hylgråter jeg og er helt fra meg. De får roet meg ned og får meg i dusjen, her husker jeg også selv hva som skjer. Fra samtalen med min kamerat til jeg står i dusjen er helt svart for meg, her husker jeg overhode ingenting.
Jeg har aldri tidligere hatt i nærheten en liknende reaksjon på alkohol, jeg mistenker derfor at jeg kan ha fått noe i drinken min? Jeg får det bare ikke til å stemme med mengden jeg drakk, og hvordan jeg gikk fra å være typisk brisen til å blir totalt «blåst ut»? Eller er dette normalt å kunne få en sånn reaksjon på alkohol? Har drukket mye større mengder med høyere alkoholprosent tidligere, hvor jeg har blitt skikkelig full, men jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har kastet opp på «fylla». De få gangene jeg har kastet opp har jeg hatt kontroll over det selv og selv dratt hjem.

Kvinne, 21 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det er veldig vanskelig for oss å svare på om du har fått noe i drinken din eller ikke. Statistisk sett er «spiking» (altså at noen putter rusmidler i drinken din) noe som sjeldent skjer. Oftest er det rett og slett at en selv undervurderer alkoholens virkninger eller tror man drikker mindre enn det man faktisk har gjort.
Det er også slik at alkohol kan ha en veldig varierende effekt, basert på dagsform og så videre. Det du tåler den ene dagen, kan gjøre deg ganske så rusa en annen gang.
Men, slik du beskriver situasjonen skjønner vi at du stusser over dette, det er ikke vanlig å plutselig bli så full som det du beskriver uten å ha drukket sterk alkohol i raskt tempo (shottet). Det kan selvsagt hende at de to velkomstdrinkene var veldig sterke, og at de kunne gi en slik reaksjon dersom du drakk dem fort.
Hvis det er slik at din drink/øl ble spiket kan det være vanskelig å finne ut av i ettertid. Du kan selvsagt ta en urinprøve å få den testet, men hvis det var GHB (ganske vanlig å bruke til spiking, og medfører ofte kvalme/oppkast) er ikke det lenger mulig å spore.