Mistanke om høyt alkoholforbruk

Jeg har fått en ny kollega som vi mistenker har et alkoholproblem. Jeg og minst to andre på jobb har registrert at hun har luktet alkohol på jobb, både «gammel fyll» og «fersk» alkoholdunst. Hun er konfrontert med dette, men avviser blankt at hun har et alkoholproblem. Bortsett fra lukt så er det en del ting som vi lurer på kan ha sammenheng med alkoholforbruk: Hun drikker utrolig mye vann og spiser mengder av Fisherman’s Friend i løpet av arbeidsdagen, hun skjelver kraftig på hendene, hun er ofte rødmusset i ansiktet, hun stammer en del og hun har gitt uttrykk for at hun er så sliten etter jobb at hun ligger på sofaen mens mannen lager middag. Er det noe av dette som kan indikere et høyt alkoholforbruk?

Kvinne, 66 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Alt det du beskriver kan være tegn på alkoholbruk, men det kan også være tegn på sykdom eller andre problemer.
Du skriver at hun er konfrontert med dette, men at hun benekter at hun har et alkoholproblem. Vi synes det høres ut som en sak for leder og eventuelt AKAN -kontakt dersom dere har det.
Vi skjønner godt at dere ønsker å hjelpe henne, men det å spekulere i hennes atferd kan kanskje bare føre til at hun synes det blir enda mer vanskelig å snakke med noen.
Les mer og få gode tips i vår artikkel bekymret for en kollega.