MDMA og angst

Hei. For to dager siden tok jeg Mdma med noen kompiser, og jeg fikk i meg alt for mye enn en vanlig dose. Jeg er ganske sikker på at det ble en svak overdose med tanke på at jeg ble veldig varm, og måtte ut for å kjøle meg ned, da gikk jeg ut helt uten klær og følte ikke kulden engang. Det som også skjedde var at jeg drakk 1 liter vann, men ting er fortsatt uklart og jeg husker at jeg kunne høre stemmer fra folk som ikke var der, skvatt til og reiste meg opp å spurte navnet dems. Jeg så også ting i taket som bevegde seg, og da visste jeg at jeg hadde fått i meg litt mye, sov heller ikke den natten.
Det som er grunnen til at jeg er bekymret nå, er at igår hadde jeg en periode hvor jeg trodde at alt var ute av kroppen, jeg hadde spist greit og drukket greit. Men så la jeg meg på rommet for å roe ned litt, å da fikk jeg hallusinasjoner. Ble en del angst etter det, da jeg ikke visste hva som forårsaket dette.
Setter pris på hvis jeg kunne fått litt informasjon om hva som evt. kan hjelpe og hvorfor dette skjer.
Takk!

Mann, 18 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er liten tvil om hva du har opplevd her. Nemlig en for stor dose av MDMA med påfølgende angstreaksjon, søvnmangel og endret virkelighetsoppfattning. Den beskrivelsen du gir av de fysiske bivirkningene passer også godt med en stor dose MDMA. Dette er en ganske «normal» reaksjon ved stort inntak. At du fortsatt hadde ettervirkninger to dager etter, er ikke unormalt. Alle stoffer med sentralstimulerende virkning gjør at du mister søvn, får i deg mindre næring, og kan få stress- og angstreaksjoner. MDMA er i tillegg et stoff med hallusinogene virkinger, noe som kan gi ytterligere forsterkning av ubehagelige opplevelser. Den samlede belastningen på sentralnervesystemet ditt er utslagsgivende. Ettervirkninger kan henge igjen noen dager, men innen kort tid bør tilsanden normaliseres. Dersom det ikke gjør det, bør du kontakte oss igjen så kan vi prate om hva du kan gjøre. Forsøk å ikke bekymre deg for mye i mellomtiden.
All bruk av rusmidler kan ha konsekvenser og det er bare du selv som kan avgjøre om du vil risikere flere slike episoder. Men, det kan være greit for deg å være oppmerksom  på at MDMA er et svært potent stoff og det er ikke usannsynlig at du vil kunne få liknende reaksjoner ved flere inntak.
I første rekke er det som vil hjelpe deg å leve mest mulig normalt og sunt i dagene fremover. Det finnes medisner som hjelper mot angst og uro, men det er ikke en god idé å bruke medisner dersom det ikke er strengt nødvendig.
Les gjerne mer om MDMA på våre nettsider.