Mdma og Sertralin Hexal

Hei. Bruker å ta mdma ca hver 2-3 mnd, men begynte på medisiner mot angst og deprisjon for 1 mnd siden (sertralin hexal). Kan man ta mdma selv om man går på denne medisinen, hva blir isåfall forskjellen når jeg går på medisinen eller ikke?

Kvinne, 19 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Å kombinere Sertralin Hexal og MDMA skal i utgangspunktet ikke medføre noen økt overdosefare. Det er likevel grunn til å ta forsiktighetsregler. Én av de mulige bivirkningene ved MDMA er depresjon i ettertid, og ettersom du allerede er plaget av depresjon, er det en ganske stor sjanse for at du vil kunne oppleve en periode med økt depresjon etter å ha brukt MDMA. Hvis du er nysgjerrig på å prøve MDMA, er det nok derfor bedre å vente til du er ferdig med å gå på denne medisinen, og/eller til du føler at angst og depresjon er et tilbakelagt problem for deg – ikke fordi kombinasjonen MDMA + Sertralin nødvendigvis er skadelig i seg selv, men snarere fordi kombinasjonen MDMA + angst/depresjon gjerne frarådes.
For øvrig vil denne typen antidepressiva (SSRI) ofte medføre at MDMA har en svakere rusvirkning enn normalt. Det betyr ikke at du må ta en større dose MDMA for å få effekt – dette øker overdosefaren betraktelig. Dersom du i fremtiden skulle bytte til en MAOI-type antidepressiva, må dette ikke kombineres med MDMA, da dette vil gi en økt overdosefare.
Du kan lese mer på våre faktasider om MDMA.