Mannen min har alkoholproblem

Jeg har en snill mann men har alkoholproblem. Han drikker hver helg og av og til i uke dagene. Da går han ikke på jobb dagen etter. Jeg er ofte stresse, blir sinne og irritert pga hans drikkinga. Jeg takler ikke mer og vurderer å få hjelp. Hva kan/ må jeg gjøre.? Ps! Vi har et barn på 3 år og er gravid med våres 2. barn som kan komme snart.

Kvinne, 35 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Dette er en vanskelig situasjon for dere begge. At dere har barn og venter et til, gjør situasjonen ytterligere problematisk. Det er helt forståelig at du blir stresset av dette. Det kommer ikke frem fra det du skriver hvordan mannen din ser på situasjonen. Om han opplever alkoholbruken som et problem eller ikke. Dette er viktig å kartlegge, da det vil ha stor betydning for hvorvidt han skal kunne endre på sitt drikkemønster, eller hvorvidt du er nødt til å trekke deg ut av forholdet, av hensyn til deg og dine barn sine grenser. Før du tar en ny samtale kan det være ok å lese vår guide til bekymringssamtaler.
Hvis det viser seg at det blir vanskelig for dere å snakke om dette, er det hjelp å få. Et godt sted å begynne, er et familievernkontor.
Du er også velkommen til ta kontakt med oss på telefon 08588 eller chat i åpningstidene for en utdypende samtale om situasjonen.