Lyrica + Alkohol og urinprøve

Hei:) jeg lurte på om hva kombinasjonen med alkohol og lyrica blir, hva som skjer.? Tenkte ta 8, 150 mg lyrica, og blande med øl. Trenger jeg drikke mye for å få en god rus (forsterke alkoholen og lyrica) holder det å barr drikke en slurk liksom? Også går jeg på urinprøver to ganger i uka, så lurte på om det vil vises på urinprøve om jeg bare drikker bitte litt for å forsterke alkoholen og lyrican? Og isåfall hva kan jeg gjør for å bli kvitt det fra kroppen til jeg skal ta urinprøve. Håper på et godt svar.

Kvinne, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi vil råde deg til å ikke blande alkohol og Lyrica. Det kan forsterke alkoholrusen på en måte som kan være skadelig. Faren for uønskede konsekvenser øker jo mer du drikker sammen Lyrica. Felleskatslogen skriver at «tatt samtidig med visse andre legemidler kan Lyrica forsterke bivirkninger som er sett for disse legemidlene, inkludert åndedrettssvikt og koma. Graden av svimmelhet, søvnighet og nedsatt konsentrasjon kan øke hvis Lyrica tas sammen med legemidler som inneholder alkohol.» Dette gjelder i enda større grad dersom du drikker alkohol.
Lyrica vises på urinprøve dersom en ser etter det. Det varierer fra laboratorium til laboratorium om de ser etter det eller ikke. Alkohol påvises i urinprøver så lenge en har promille. Metabolitter etter alkoholbruk kan påvises i lengre tid. Du kan lese mer om dette i denne artikkelen om markører for påvisning av alkoholbruk.
«