Lukte av hasj

Hva skjer om du bare lukter hasj, men ikke røyker det? Er det samme som du er en passiv røyker. Du går forbi noen som røyker det og lukter det, men prøver å tvinge det ut av deg. Hva er bivirkningene av det

Mann, 15 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvis vi forstår deg rett her, så lurer du på om hasj kan gi ruseffekt ved passiv røyking. Svaret på det er i utgangspunktet ja, men at dette ville forutsette langt større eksponering enn kun å gå forbi noen som røyker det. Hvis du derimot hadde sittet en god stund inne i et trangt og dårlig ventilert rom fylt med hasjrøyk, er det mer sannsynlig at du ville ha blitt påvirket av hasjrøykingen. Hvis du bare går forbi noen som røyker, vil påvirkningen av dette være lik null.