Kunstner – blir nektet Xanor

Jeg har oppfølging av FACT som jeg hadde et møte med idag. I 2001 fikk jeg skrevet ut Xanor 1 mg av min private psykiater pga min panikkangst. Jeg hadde svært god hjelp av dem og har aldri misbrukt dem eller ruset meg på dem. FACT ble kjent med meg i 2010. I 2011 seponerte psykiateren i FACT xanorene mine pga at de ikke lenger skulle selges i Norge. Jeg trodde på ham og han bråstoppet mitt bruk av Xanor og satte meg ikke på andre medisiner mot panikkangstanfall. Idag, 2018 spør jeg om å få tilbake xanor fordi jeg sliter med panikkangst ofte, men da svarte FACT sin psykolog at jeg måtte da sende en spesialsøknad til veterinær for å kunne få utskrevet xanor fordi slik er loven pr idag. Har googlet dette og finner ingen opplysninger om at dette er riktig. Så derfor spør jeg dere: Hadde FACT sin psykiater rett til å seponere xanorene i 2011 når jeg hadde fått dem utskrevet av en annen psykiater i 2001? Skulle han ikke oxo ha gitt meg en annen medisin mot panikkangsten? Er det tilfelle at jeg må ha spesialhenvisning fra veterinær for å få ny resept på xanor gjennom FACT sin psykiater eller fastlegen for den saks skyld? Er det pr 19.1.2018 noen spesielle krav for å få resept på xanor? Hva skal jeg gjøre hvis dette er enda en løgn? Hvor kan jeg klage inn FACT for disse evtuelle løgnene? Og hvilken rett hadde psykiater nr 2 lov til å seponere xanorer som psykiater nr1 ga meg i fra 2001? Takk for svar!

Kvinne, 60 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi kjenner ikke til at det er spesielle godkjenningsfritak eller at det skal spesielle tillatelser til for å skrive ut Xanor. Det vil nok bli foretatt en individuell vurdering i hvert enkelt tilfelle. Det vi vet, er at ved bruk av Xanor vil pasienten ikke fylle helsekravene til førerkort (førerkortet blir inndratt).
Vi kan ikke svare deg på om dine behandlende leger har lov til å gjøre det det gjør/gjorde. Vi kjenner ikke til detaljene i din sak og heller ikke til begrunnelsene de har gitt for å handle som de gjorde/gjør.
Dersom du føler deg urettmessig behandlet av helsevesenet, kan du klage på dette. Vi vil anbefale deg å samle dokumentasjon på hele din sykehistorie og legge dette frem for Pasientombudet i ditt fylke. Her kan du kontakte dem.
For å undersøke om du har en god sak, vil vi råde deg til å kontakte Pasientforeningen først og snakke med dem; de kan ev. også hjelpe deg med å formulere en klage til ombudet.