Kokaplanter

Kan man bli høy av kokaplanter eller blir man først påvirket etter at det har blitt omgjort til kokain? Fordi jeg har hørt om fattigere colombianere som tygger på kokaplanter da dette gav metthetsfølelse til

Kvinne, 17 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Tygging av kokablader vil som regel gi en mild, stimulerende effekt (kaffe er kanskje en naturlig sammenligning), samt virke bedøvende på munn/svelg. Dette vil, som du sier, i mange tilfeller også gi opphav til en metthetsfølelse. Kokain er rent virkestoff som utnyttes fra kokaplanten, og vil normalt gi en langt kraftigere rus. Så vidt vi er kjent med vil et blad fra kokaplanten vanligvis inneholde mindre enn 1 % kokain, hvilket er en av de viktigste forklaringene på den store forskjellen mellom tygging av kokablader, og sniffing av ren kokain.