Kjæresten min drikker for mye

Hei!
Kjæresten min drikker 4 øl 4 dager i uken, 8 øl 1-2 dager i uken, og øl pluss vin en gang i uken. Jeg har nevnt for han at drikkemønsteret hans kan være veldig skadelig, og at jeg er lei av at han blir noe dummere etter 5 øl.
Han mener selv at det ikke er et problem (han stopped i 2mnd pga angst problemer. Men startet med enda høyere alokohol intak etterpå). Hva skal jeg gjøre? Er det urimelig av meg å si i fra? Han drikker noen ganger mye mer etter at jeg har lagt meg. Noe jeg tror kommer av at han føler jeg dømmer han når jeg ser mengdene.
Håper dere kan hjelpe meg

Kvinne, 24 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er ikke urimelig av deg å si fra. Absolutt ikke. Men det virker som dere har ulik oppfatning av hva et akseptabelt alkoholkonsum innebærer. For ham er det kanskje ønskelig å drikke så mye, mens for deg er det ikke slik. Det er viktig at dere kommer til en enighet omkring bruk av alkohol. For å få til det, er dere nødt til å snakke sammen. Hvis dere ikke klarer det, kan dere få hjelp (f.eks. på et familievernkontor). Risikoen ved å ikke finne en løsning sammen, er at du blir gående og kjefte og være fortvilet over lang tid, uten at det skjer noen som helst endring (kanskje det til og med blir verre).
Det er viktig å formidle til ham at det er hans eget ansvar hvor mye han skal drikke. Dersom du skal styre dette for ham eller fortelle ham hvor mye og ofte han drikker, vil det ikke føre til noen endring. Når du skal si fra, er det nok ikke hensiktsmessig å f.eks. si «nå må du skjerpe deg og drikke mindre», da vil han sikkert bare bli sint eller nekte å snakke om det. Det er kanskje bedre om du sier at «dette er noe vi trenger å diskutere, og bli enige om sammen». Du kan ikke fortelle ham hva han skal gjøre, men du kan tenke gjennom hvor dine egne grenser går og ta dette opp med ham, ved å si noe om hvordan du vil ha det og hvorfor du synes det ville være bedre om han reduserer på bruken. Hvis han fremdeles ikke ønsker å redusere forbruket, og han fortsetter å drikke mer enn hva som er greit for deg, må du selv vurdere hvorvidt du ønsker å bli værende i dette forholdet eller ikke.
Du kan kikke på vår guide Hvordan snakke med noen om deres rusbruk.