Intolerance – for all rus?

Hei meg og min samboer har røykt lidt cannabis av og til og selvfølgelig også drukket alkohol, hun har vært til legen fornylig da hun har haft det lidt tøft i den siste tiden, og nå påstår hun at legen siger hun har intolerance for rusmidler generelt, så jeg lurer lidt på kan man ha intolerance for alle rusmidler?

Mann, 28 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke hvilket belegg legen har for å hevde dette, så det er ikke så mye  vi kan si om det. Man kan vel forsåvidt ha intoleranse for alle rusmidler. Det kommer litt an på hva du mener med intoleranse. Rent fysiologisk/biologisk sett er det helt klart at noen mennesker tåler rusvirkninger dårligere enn andre. Dette kan nok gjelde alle rusmidler for noen mennesker. Og de vil nok da ev. bli mer preget av å ruse seg enn hva andre «normale» mennesker blir.
Intoleranse kan også være en etisk kategori, dvs. at en person blir moralsk indignert av rusmiddelbruk. Dette er svært vanlig når det gjelder «narkotika», men mindre vanlig angående alkohol.
Vær oppmerksom på at dersom dere bruker cannabis jevnlig, fyller dere ikke helsekravene til førerkort, og legen vil da rapportere til Fylkeslegen om at førerkort skal inndras.