Hvordan er det å kombinere 25mg phenergan og 7,5mg imovane hver kveld over en måneds tid? Kan kombinasjonen av disse føre til bivirkninger? Er ekstremt trøtt, kvalm og ute av stand til å gjøre noe som helst. Kan det være blanding av disse medikamentene over tid som har gjort dette? Har sluttet å ta phenergan for en liten uke siden. Når gir i tilfelle symptomene seg? Er det apstinenser jeg har? Er også i ferd med å kutte ned på imovane.

Kvinne, 33 år fra Rogaland


RUStelefonen svarer:

Både Phenergan og Imovane har bivirkninger, blant annet kan begge føre til tretthet og døsighet. Imovane kan også gi kvalme.

Imovane er dessuten vanedannende og bør ikke brukes over lengre tid, og ikke mer enn fire uker.

Du lurer på om du kan ha abstinenser. Vi synes ikke det høres sånn ut. Phenergan skal ikke gi abstinensplager, og når det gjelder Imovane er det mest vanlige abstinenssymptomet innsovningsvansker.

Vi vil derfor tro at det du opplever er vanlige virikninger av legemidlene du tar. Hvis du ikke blir bedre etter å ha sluttet på disse medikamentene bør du ta en prat med foreskrivende lege.