Imovane slutt? Klarer jeg å miste rusen min for godt :)

Hei! Har hatt en del rusproblemer tidligere, selvmedisinert med benzo og z hypnotika . Går hos psykiater v dps, får god oppfølging. Livet er bra om dagen, etter jeg fikk diagnosen adhd, rustrangen er mindre, drikker veldig sjeldent alkohol.
Jeg står i dag på 50mg ritalin og 30mg mirtazapin samt 15mg imovane (har ikke førerkort). Innerst inn vil jeg nok bli kvitt imovanen, men jeg liker den roen eller rusen den gir meg så jeg får slappet av å sovne i senga. Nå tar jeg imovanen sent og, så jeg unngår den lille dosen som faktisk gir litt rus, selv om jeg har stått på det i snart 2 år. Jeg lurer på om dere har noen råd å gi? Er det slik at det beste å gjøre er å bare «just do it» ???? takk!

Kvinne, 28 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er godt å høre at det går bedre med deg nå. Det er forståelig at du har betenkeligheter omkring bruk av Imovane ettersom du har en historikk med rusmisbruk, så her blir det nok en vurdering av fordeler opp imot ulemper. Hvilke positive og negative sider opplever du ved Imovane-bruk, og hvilke av disse veier tyngst for deg? Husk at Imovane jo har en konkret medisinsk hensikt, og at du jo klarer å bruke terapeutiske doser, og å unngå misbruk i rusøyemed. Men, hvis du aller helst ønsker å kutte ut Imovane, bør du snakke med legen din om nedtrapping, evt. også om å bytte til en mildere sovemedisin. Imovane er tross alt potensielt svært vanedannende, og du bør unngå å bruke dette i lengre tid enn nødvendig. Sånn sett vil det kanskje være fornuftig å gå i retning reduksjon/kutt, men dette må du altså vurdere selv, fortrinnsvis i samråd med legen din. Du kan lese mer i vår artikkel Hjelp til å slutte med benzodiazepiner.