Fra Fentanyl til Sativex

Nå har jeg selv trappet ned fra 75µg Fentanyl til 0. Årsaken var at jeg ville over på Sativex på grunn av mine spasmer (har MS). Overgangen er dri…tøff og jeg har tilgang på både Pinex Forte og Stesolid. Problemet er selvfølgelig at jeg ikke ønsker noen ubehagelige interasksjoner. Jeg ble for øvrig foreskrevet 75µg/t Fentanyl + Sativex x 10 spray per dag av en anerkjent Nevrolog! Det gikk som det måtte, ikke bra. Etter at jeg kom et stykke opp i opptrappingen fikk jeg «blackout». Mistet 2 dager som jeg ikke kan redegjøre for, men de jeg var sammen sa at jeg hadde oppført meg normalt. Pratet som normalt og gikk bedre enn noen gang. Jeg har prøvd ulike kombinasjoner 4 ganger til, uten ønsket resultat. Mitt største problem er av jeg har opplevd hvordan Sativex fungerer for meg dersom den bare er riktig dosert. Jeg har hittil kun brukt Sativex på ettermiddagen og har da tatt Pinex på formiddagen. Det har gått sånn noen lunde. Fortsatt smerteskala på rundt 8 på en skala fra 1 til 10. Hva tilsvarer en tablett Pinex Forte i morfinekvivalent? Hadde jeg visst hvor mye 30mg kodein tilsvarte i morfinekvivalent hadde jeg kanskje kunnet beregnet når ting gikk litt på skjeve. P.s. Jeg kjører ikke bil, men forsøker å trene litt.

Kvinne, 60 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det er litt uklart hva du spør om og hvordan de ulike blandingene påvirker deg. Det beste er å prøve deg fram videre til du finner en passende dose Sativex, ev. i kombinasjon med et opioid.  Vi vil råde deg til å forklare legen/nevrologen din hvordan du reagerte på det du fikk utskrevet, og be om en bedre løsning.
Når det gjelder ditt spørsmål om hva en tablett Pinex Forte tilsvarer i morfinekvivalenter, kan du se på denne tabellen (hentet fra Helsedirektoratet )
En praktisk rettet konverteringstabell for opioider til bruk i allmennpraksis:
• 1 tablett kodein (30 mg)+paracetamol (400-500 mg) (kp1) ≈ 5 mg morfin ≈ 50 mg tramadol
• 4 tabletter kp/døgn ≈ 20 mg morfin/døgn ≈ 10 mg oksykodon/døgn ≈ 10 mikrogram/time transdermalt buprenorfin ≈ 150-200 mg tramadol/døgn
• 8 tabletter kp/døgn ≈ 40 mg morfin/døgn ≈ 20 mg oksykodon/døgn ≈ 20 mikrogram/time transdermalt buprenorfin ≈ 12 mikrogram/time transdermalt fentanyl ≈ 3-400 mg tramadol/døgn
• 80 mg morfin/døgn ≈ 40 mg oksykodon/døgn ≈ 25 mikrogram/time transdermalt fentanyl
For en mer utfyllende tabell av ekvianalgetiske doser se Norsk legemiddelhåndbok.