Fortvilet

Besøk mor etter lårhalsbrudd. Hun har da ikke brukt psykofarma som sobril, seroquel Depot, seroquel orifarm, Targiniq, Zoloft som hun får 2 ggr pr dag på 5 dager. Dette er og kan ikke være noen god blanding.?Hun var veldig fin nå, klar og våken da vi besøkte henne etter at hun kom fra sykehuset. Etter 1 time hjemme så får hun medisiner som de sier er smertestillende. Det går 15 min. så begynner hun å se ting, blir irritert, fraværende og hallisjunerer. Vi tror at hun igjen får psykofarma som virker motsatt på henne. Hun har ingen diagnose.
Mvh
Fortvilet sønn

Kvinne, 71 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi må gjøre oppmerksom på at vi er ikke helsepersonell og RUStelefonen er ikke en helsetjeneste. Vi kan gi innspill basert på generell kompetanse og lang erfaring.
Du beskriver situasjonen ganske kort, men er det slik at hun ikke brukte Sobril, Seroquel, Targiniq eller Zoloft før lårhalsbruddet, forstår vi at du er forundret og bekymret. Targiniq er vel det eneste medikamentet som er smertestillende, de andre er ulike typer psykofarmaka. Dette virker både som hun er overmedisinert og at hun får flere ikke-adekvate medisiner.
Du bør ta dette opp. Men, det er viktig å gjøre det på rett måte. Dersom du «går i strupen» på sykehuset, vil du fort være «en vanskelig pårørende» og din mor en «vanskelig pasient» som skal fortelle ekspertisen hvordan de skal gjøre jobben sin. Det er viktig å ikke få sykehuset mot dere.
Det hadde vært aller best med et oppklarende møte hvor man kunne gå gjennom hvert enkelt medikament og se om hun virkelig trenger det, og slik få til endringer uten å gå via andre instanser. Men det kan ofte være vanskelig å bli hørt i møte med et stort sykehus. Nettopp derfor bør dere kartlegge ved først å snakke med en annen lege/helsepersonell og/eller en av de andre instanser nevnt under, og be om en vurdering (second opinion). Klage bør være siste utvei.
Vurder å snakke med følgende (i den rekkefølgen de er listet opp).
Vi håper din mor og øvrig familie kommer ut av situasjonen på en god måte.