Far gir bort Sobril til kjæresten sin

Hei.
Jeg har lest i min far sine tekstmeldinger at han gir bort sobril til kjæresten sin. Er ikke dette straffbart? Hva kan konsekvensene bli? Kan jeg anmelde det til politiet?

Kvinne, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dette er nok i prinsippet straffbart (brudd på Legemiddelloven). Om du skal anmelde det, er opp til deg. Spørsmålet er nok om det vil gjøre situasjonen noe bedre for noen av dere. Kanskje det går an å si til far hva du mener om det. Til syvende og sist er det deres problem (og sak) – så lenge dette ikke går utover deg. Gjør det det, kan du si at dersom de ikke skjerper seg, går du til politiet eller varsler legen som skriver ut Sobril til din far.