Er ikke mamma glad i meg?

Familien min er meg, mamma, pappa og lillebror. Men mamma oppfører seg rart, og er ofte full og bortreist. Jeg må iblant passe lillebror og savner mamma mye. Pappa vil helst gjemme mammas drikking og oppførsel. Hvorfor gjør hun dette mot oss? Er hun ikke glad i meg?
Plis svar fort
Kvinne, 10 år fra

RUStelefonen svarer:
Jo, moren din er sikkert glad i deg selv om hun er full og «bortreist». Men det er ikke så rart om du tror at hun ikke er det hvis hun virker bortreist og kun bryr seg om seg selv. Det er slett ikke uvanlig at de som er avhengige av alkohol blir svært selvopptatte. Det er synd at faren din forsøker å skjule mammas alkoholproblem, for han er jo den nærmeste til å gjøre noe med det. Hvis han ikke vil gjøre noe med det får du prøve å finne en annen løsning. Vet du om en voksen du stoler på som du kan fortelle det til, fortelle hvordan du har det, og at familien trenger hjelp? Det kan være lurt å snakke med noen som kan hjelpe til. Fortsetter det som det er nå kan jo alt bli verre, og det er jo ikke bra for noen.
Vet du ikke om en voksen du kan snakke med som vil gjøre noe, kan du snakke med læreren din eller helsesøster på skolen. De plikter å følge din bekymring fordi de er offentlig ansatte. At moren din og familien får hjelp er det beste for alle. Både moren og faren din trenger og forstå at hun har et problem som hun trenger hjelp for, og at du har et problem som må være i denne situasjonen.
Det er også noe som heter Alarmtelefonen for barn og unge på telefon 116 111 som du bør ringe. Deres jobb er å hjelpe deg til å få hjelp, så både du og familien din får det bedre.