Deprimert etter alkoholstopp

Har vært alkoholavhengi i minst 45 år.
Er i daglig jobb, men er sliten å ikke mye piff igjen.
Har ikke drukket på ca 10 mnd.
Bruk valium etter behov nå (5mg).
Har store depresjoner, å ønsker å avslutte livet.
Hva er vel livet mitt uten alkohol, det er deres liv jeg lever. Ikke mitt. Mitt liv med alkohol var uten angst og depresjon i den grad.
Er sliten nå å fortvilet, har jo samboer.
Håper snart livet tar slutt.

Mann, 59 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er trist å høre at du sliter såpass mye at du ønsker å avslutte livet. Vi forstår at det kan føles tomt og vanskelig å leve uten alkohol når du har levd så lenge med den. Det er nok ikke så uvanlig å kjenne på følelser som tristhet, tomhet og savn i en periode etter at man har sluttet å drikke. Men det blir som regel bedre med tiden, og mange har behov for støtte i en periode etter at man har blitt rusfri. Vi håper at du tar det skrittet og snakker med noen om de tankene du har. Du kan ta kontakt med lege, din behandler eller andre i helseapparatet som kan hjelpe deg til å komme deg ovenpå igjen. Har du selvmordstanker og er redd du kommer til å skade deg selv, må du ringe legevakten 116 117 eller AMK 113. Du kan også ringe Mental helse på 116 123 om du trenger noen å snakke med; de har døgnåpent.
Vi anbefaler deg å tenke over om du kan ha nytte av å søke fellesskap med andre i lignende situasjon. Anonyme Alkoholikere kan være et godt alternativ for deg. Du kan ringe de på telefon: 911 77 770 (Mandag – fredag kl. 1100 – 1500 / Alle dager kl. 1800 – 2200), og høre med de hvor ditt nærmeste møte holder sted, eller se på denne oversikten på side 20, så ser du møter og tidspunkt for Akershus.