Datter er rusmisbruker alkoholiker

Har sendt inn spørsmål for litt siden ang min datter og jeg tror jeg trenger litt hjelp om hvordan jeg skal takle dette. Min datter har det nok ikke bra og hun og typen kranglet i kveld og hun ville flytte til meg noe jeg ikke har lyst til. De kranglet om hvem som skulle ha og ikke ha rus fordi hun driver å trapper ned som hun så.
Så plutselig var dem venner igjen og dette er slitsomt. Jeg så hun kunne bo hos meg men da på mine regler som jeg vet hun ikke fikser. Hva kan man gjøre

Kvinne, 52 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en lei situasjon og at du er usikker på hva du kan gjøre. På den ene siden har du et ønske om å hjelpe din datter og å gjøre alt for henne, men på den andre siden er du i tvil om at du vil at hun skal bo hos deg.
Du skriver ikke noe om alder på din datter, men vi antar at hun er voksen. Det er bra at hun trapper ned og vil slutte med rus, men har hun rusproblemer og trenger hjelp til å slutte, så trenger hun hjelp fra folk som jobber med dette. Du som mor og pårørende kan være støttende og oppfordre henne til å ta i mot den hjelpen hun trenger, men du er ikke den som kan hjelpe henne ut av rusmisbruket. Å ha henne boende hos deg, kan by på mange utfordringer. Du kan få bedre oversikt over hva hun foretar seg, men det er like sannsynlig at du ikke får det. Uansett vil du ikke ha myndighet til å bestemme over henne, noe som kan resultere i mye frustrasjon hos dere begge om hun fortsetter å ruse seg. Om du bestemmer at hun kan flytte inn hos deg, anbefaler vi at dere blir enige om klare retningslinjer i forkant, samt eventuelle konsekvenser om disse blir brutt. Det kan også være lurt å sette et tidsperspektiv på hvor lenge hun skal bo hos deg og hva du forventer hun skal gjøre i mellomtiden. Om du vet på forhånd at hun ikke kommer til å fikse dine regler, som du skriver, anbefaler vi deg å tenke deg godt om hvorvidt dette er en god løsning for noen av dere.
Det er vanskelig å være nær noen med rusproblemer, og kanskje særlig å være foreldre til en som sliter. Det er derfor viktig at også du finner støtte og avkobling. Vi anbefaler deg å ta kontakt med et av disse tilbudene for pårørende.