Mannen min drikker om morran

Should I stay or should I go? Mannen mim drikker om morran,. Våkner av at han er full. Han anklager meg og at jeg er prippen. Han har alltid drukket mye, men nå drikk han bak ryggen min, gjerne mens jeg er der. Han tar ikke tak sjøl, selv om intensjoner er gode. Han har to gutter som studerer og som reiste til utlandet og jeg vil jo ikke at de skal få problemer hvis jeg går. Alkoholbruken hans har ødelagt andre forhold, før meg. Han er veldig høytfungerende og intellektuell og smart på alle andre måter,. Sammen er vi et kjent og vel ansett par som har fått til mye, både hver for oss og sammen. Har mange svært dårlige opplevelser: kanon på fly, full i syden (går alene og handler sprit, styrta innpå), det er jeg som får det, da han prøver å skjule det for alle andre. Men han har mista kontroll og dermed elegansen og sitt flotte uttrykk – sånn at alle rundt han ser det,, men ingen sier noe. Kjennes som et dilemma som ikke lar seg løse. Jeg er en sterk og ressurssterk daglig leder med mye ansvar og trives veldig godt, men jeg sliter meg fullstebdig ut på hjemmebane. Han står gjerne opp om natta og drikker, etter at jeg har lagt meg. Finnes det et råd som jeg kan få. – should I stay og should I go? Og hvordan gjør jeg det på en skikkelig måte? Altså bli eller dra.

Kvinne, 53 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Dette er, som du sier, et dilemma du ikke kan løse. Skal det løses, må det løses i fellesskap. Det er veldig ofte at pårørende/ektefeller/partnere ønsker å gjøre noe som fører til at den som ruser seg innser at han/hun må ta imot hjelp og endre seg. Dette er – som du selv erfarer – stort sett temmelig fånyttes. Først når han selv opplever at drikkingen er blitt et så stort problem for ham at han må endre på det/slutte, da kan det komme en endring. Men den kommer ikke fordi partner ber om det.
Det er her et valg dere må ta. Han må velge om han skal fortsette å drikke eller ikke. Og du må velge «Should I stay or should I go?» Og som det heter i sangen, «if i stay it will be trouble, if I go it will be double.» Men det som er poenget her – og kanskje det viktigste for deg – det er ikke ditt ansvar hva som blir følgene dersom du ev. velger å gå.
Hva du velger å gjøre, kan vi ikke bestemme. Men, uansett hva du gjøre så er det i praksis et valg; også dersom du blir så er det et valg.
Du kunne kanskje finne noen å rådføre deg med, feks. et Familievernkontor. Det kan også være en god hjelp for å (ev.) gjøre det på rett måte dersom du går. I noen tilfeller hender det at partnere pakker sakene sine og blir borte i noen uker, bor et annet sted – og i den perioden ikke har kontakt med sin partner. Da vil vanligvis mannen kontakte deg og lure på hva som skjer. Og ut fra dette kan man ev. komme til en felles slagplan. MEN, et viktig poeng er: skal dere fortsette sammen må det foreligge klinkende klare regler mht. alkohol. Har han et problem som er temmelig alvorlig, bør han slutte helt å drikke – i alle fall en par års tid. Er det plausibelt? Og husk at de aller fleste som skal slutte å drikke må gjennom en lang prossess med tilbakefall og strev før de – kanskje – klarer det til slutt.
Ta ev. kontakt med disse for samtaler og veiledning: