bivirkninger av Sobril ?

hei
Jeg er en kvinne som iblant kan ha problemer med søvnløshet og med bekymringer og uro. I den forbindelse fikk jeg en gang utskrevet Sobril av lege, men lot være å ta den frem til jeg kom i en situasjon der jeg ikke så noen annen råd. Det var på en jobbreise i utlandet, det var mye møter hver dag og jeg måtte prestere på topp hele tiden i 10 dager i strekk. Samtidig var jeg sterkt bekymret for familien hjemme, fordi jeg hadde reist til tross for at jeg følte at de trengte meg hjemme. Jeg utviklet derfor sterk uro og søvnløshet de første dagene, og innså at dette var en situasjon der jeg måtte ty til Sobrilen. Jeg var helt avhengig av god søvn og ro i disse krevende dagene. Jeg tok derfor en tablett Sobril hver kveld i ca. 6 dager i strekk noe som ga meg den søvnen jeg trengte. Da jeg så skulle slutte med dem, opplevde jeg veldig sterke reaksjoner: ukontrollert skjelving, munntørrhet, sterk angst, følelsen av å ikke ha kontroll over meg selv og en sterk paranoia. Jeg var blant annet overbevist om at jeg ble overvåket i det landet jeg befant meg i, og så noe mistenkelig overalt. Jeg følte også et nesten manisk behov for å vaske meg i så varmt vann som mulig. Jeg leste om de vanlige bivirkningene av Sobril, men kjente meg ikke igjen i disse. Jeg føler at mine reaksjoner var mer ekstreme. Er dette noe man kan oppleve med bruk av Sobril, kun over 6 dagers bruk? Eller er det andre grunner til de reaksjonene jeg fikk. Jeg er klar over at jeg var i en ganske uvanlig situasjon da jeg opplevde dem, langt hjemmefra og uten noen å støtte meg til og med konstant press om å være på mitt beste.
Lurer på om andre har hatt slike erfaringer med Sobril og om dette betyr at Sobril er farlig og avhengighetsdannende.

Kvinne, 41 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som du har hatt en lei erfaring med å slutte med Sobril. Du skriver ikke hvor sterke tablettene var, for det vil også påvirke virkning, bivirkninger og abstinenser. Abstinenssymptomer når man slutter på Sobril kan være stress, angst, uro og skjelving slik du beskriver. Vi er alle forskjellige og reagerer ulikt på både bruk og abstinenser.  Vi anbefaler deg å fortelle om reaksjonen til legen din. Hvis du skulle trenge et lignende medikament senere er det mulig at du kan få noe som passer deg bedre enn Sobril.
Du spør også på om andre har hatt slike erfaringer med Sobril og om dette betyr at Sobril er farlig og avhengighetsdannende. Sobril er avhengighetsskapende, og noen får sterke bivirkninger både under bruk, og ved avslutning. Det er alltid nyttig å lese pakningsvedlegget til medisiner.  Felleskatalogen har fyldig omtale av virkning og bivirkninger av Sobril som kan være nyttig for deg å lese.