Barn og marihuana

Hei!
Så et program om Portugal i kveld. Der ble det ingen straffet for narkotika i de siste 15 år!?!
Diskuterer ofte om narkotika med ungdommer i huset og de sier til meg at de fleste ungdommer i Norge har prøvd det. De sier at det koster 100 kroner så de pleier å spleise sammen slik at vennegjengen på tre barn betaler hver 33 kroner….er det mulig at det er sant og hvorfor sies ikke om det i medier…?
Om det stemmer så betyr det at det er mange som selger og distribuerer det ute på gata…og at Politiet vet godt om det hvem gjør dette?!?.
Venter Norge bare på politisk avgjørelse om at det blir lovlig i Norge?

Mann, 48 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det stemmer at man kan få kjøpt 1 g. cannabis for så lite som 100 kr, selv om det ofte koster litt mer enn som så. Etter vår erfaring er cannabis (og ruspolitikk generelt) regelmessig omtalt/debattert i media, fra en rekke ulike vinkler og perspektiver. Politiet er godt kjent med denne situasjonen, og jobber kontinuerlig med å ta såkalte «bakmenn». Men det er urealistisk å forvente at politiet skal kunne eliminere narkotikasalg fullstendig, da det stadig vil dukke opp nye aktører. Dette er i stor grad et politisk spørsmål, og per dags dato virker det som at et flertall på Stortinget ønsker å styre politikken i retning av en avkriminalisering, slik f.eks. nettopp Portugal har praktisert en stund nå. Men konkret hva den nye politikken eventuelt vil omfatte, samt hvordan den vil fungere i praksis, er vanskelig å si så mye om før et endelig forslag er utarbeidet og iverksatt. I mellomtiden kan du følge med på Regjeringens hjemmesider om norsk narkotikapolitikk.