Alkohol og piller

Hei
Er i villrede her. Min søster ruser seg på ein blanding av alkohol og piller. Dette har pågått fleire år. Blir bare verre og verre. Kva kan me som nermesre gjere for å hjelpe?

Kvinne, 43 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Hei
Du sier ikke noe om hvilke piller det dreier seg om og heller ikke hvor ofte hun ruser seg. Siden du sier at det blir verre og verre kan vi kanskje anta at bruken har eskalert over tid. Det første du kan gjøre er å snakke med henne og spørre om hun selv synes at hun bruker rusmidler på en uforsvarlig måte. Det at du uttrykker bekymring kan være et første skritt i hennes egen prosess. Dersom hun bekrefter at rusbruken har gått for langt og er villig til å snakke om det, er det viktig at hun får hjelp. Hun bør da ta kontakt med fastlegen sin. Dersom det skulle være behov for oppfølging fra spesialisthelsetjenesten kan fastlegen henvise dit.
Som pårørende er det ikke alltid lett å vite hva man skal gjøre. På våre hjemmesider kan du lese mer om dette i artikkelen Bekymret for noen med et rusproblem eller alkoholproblem?