Alkohol og medisiner

Hva skjer om man drikker 70cl med vodka 20% sammen med 10g paracetamol og rundt 6-7-8 tabeletter med melatonin i tillegg til å ligge ute i vinterkulden? Er det fare for å dø da? Isåfall hva dør du av — frost, alkoholen eller medikamentene eller kombinasjonen av alt?

Kvinne, 15 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det blir en type brukerveiledning vi ikke gir – alt vi kan si er at flere av disse tingene kan være skadelige både i seg selv og i kombinasjon. Hvor mye man tåler av dette, vil riktignok variere en del fra person til person.
Hvis du spør om dette fordi du planlegger å skade deg selv, vil vi heller oppfordre deg til å oppsøke hjelp. Det finnes et bredt og variert hjelpeapparat der ute, og noe som passer for enhver. Vi anbefaler at du leser denne oversikten over hjelpetjenester (fra Ung.no), samt denne artikkelen fra Rådet for psykisk helse, for informasjon om noen av tilbudene som finnes, samt hvordan du kommer i kontakt med disse. Husk at disse tjenestene er til nettopp for å hjelpe de som trenger det, men at du selv må be om denne hjelpen.