Alhohol

Hei
Min tante, farmor og farfar har drukket for mye gjennom barndommen min. Jeg er 18 år og føler meg ofte usikker i situasjoner med alkohol. Jeg ønsker ikke å drikke, men føler på et enormt press fra venner og bekjente.
Tanten min behandlet meg ikke bra under oppveksten, og derfor har jeg nektet å møte henne de siste årene. Jeg er veldig glad i faren min, men vi har kranglet mye om dette. For noen måneder tilbake var vi på familievernkontoret, og han sa der at jeg skulle få den tiden jeg trengte. Men, nå krangler vi på nytt fordi han ønsker at jeg skal snakke med familien og ordne opp. Dette ønsker jeg ikke.
Jeg er sliten og frustrert på grunn av presset fra faren min om å møte familien, og presset fra venner om å drikke.
Hva skal jeg gjøre?
Kvinne, 18 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er en kompleks problemstilling du beskriver, og noen klare fasitsvar finnes kanskje ikke. Men kort sagt vil vi si oss enige i hva faren din sa på familievernkontoret – at du må ta den tiden du trenger. Hvis du selv ikke føler at du ønsker å møte familien og snakke om dette, skal du heller ikke tvinges til det. Du har dine grenser og behov, og du må selv kjenne på disse. Selv om kanskje ikke faren din (eller andre) respekterer disse, må i hvert fall du gjøre det. Du kan møte og snakke med familien din dersom du selv føler at du har behov for det.
For øvrig, når det gjelder drikkepress fra venner og bekjente, er det de samme prinsippene som gjelder. Du skal ikke måtte drikke dersom du ikke selv føler for det. Hvis dette er nære venner, kan du gjerne snakke fortrolig med dem om hva du tenker og hvorfor, og be om at de ikke skal utøve drikkepress (bevisst eller ubevisst). Det er bedre å være ærlig å si det som det er, fremfor å prøve å finne på unnskyldninger for ikke å drikke. Du bestemmer tross alt over deg selv og ditt liv. Det er fullt mulig å delta på sosiale aktiviteter uten at du selv må drikke alkohol; dette oppleves kanskje som «sosialt uakseptabelt», men faktisk er det stadig mer vanlig å drikke lite eller ingenting.
Vi har samlet noen artikler som kanskje kan være nyttige for deg å se på. Disse er i utgangspunktet rettet mot ungdom yngre enn deg selv, men mange ting der vil likevel være relevante uansett alder. Hjemmesidene til Av-og-til er også et tips til deg.
Drikkepress
Må jeg drikke for å passe inn i gjengen?
Å være den som ikke drikker