Xanor

Hei.
I veldig mange år har jeg opplevd å slite med angst og sosial angst. Jeg har fått anfall to ganger, hvor jeg har løpt bort fordi jeg har vært for redd og engstelig. Jeg går til BUP og ble diagnosistert for dette. Jeg føler ikke dette hjelper, og har for en liten stund tilbake oppdaget «Xanor», også kalt Xanax som jeg som oftest kaller det.
Problemene mine er så ille at PPT har gitt meg fritak fra gym fordi jeg følte meg ekstremt dømt, jeg holder meg alltid inne på rommet mitt når jeg er hjemme, og jeg har problemer med å konsentrere meg og sovne siden jeg tenker for mye.
Jeg har lest meg litt opp på Xanor, angående avhengighet, bivirkninger, mm. Jeg har kommet fram til at jeg føler Xanor er det eneste som kan hjelpe for meg, ettersom jeg har prøvd mer psykiske ting og øvelser for å dempe det, men det hjelper ikke. Jeg vet også at det finnes andre midler som hjelper mot angstanfall etc., men jeg vet ikke om det vil hjelpe. Jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal spørre om det, fordi jeg føler jeg spør etter narkotika, og alt med det blir feil. Hvordan kan jeg spørre, på en måte de kan forstå? Vil psykologen min hos BUP foreslå meg det om jeg åpner mer om hvor ille jeg føler det er?
Jente 03

Kvinne, 13 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Xanor er et sentraldempende stoff som brukes ved panikksyndrom, når annen behandling ikke har ført frem eller sees som uegnet. I følge Felleskatalogen er Xanor et legemiddel som ikke anbefales for ungdom. Det er også et medikament man helst ikke skal bruke fast fordi det er sterkt vanedannende.
Vi vil anbefale deg å fortelle hvordan du har det til psykologen din. Utifra det du skriver virker det som om du ikke har fortalt psykologen din hvordan du faktisk føler det. Hvis du gjør det blir det nok enklere for psykolog/fastlege å finne en behandling som kan hjelp deg. Det finnes mange ulike tiltak som kan hjelpe mot panikkangst og sosialangst. Derfor er det viktig at psykologen eller legen din får mest mulig informasjon om hvordan du har det, slik at de kan finne den beste løsningen for deg. Forklar situasjonen for psykologen din på BUP og spør hva han/hun anbefaler. Psykologen din har taushetsplikt, så ikke vær bekymret for å spørre om de tingene du lurer på.
«Xanor» er for øvrig bare det norske navnet på «Xanax».