Uføretrygdet – trappe ned Paralgin Forte

Hvillet ubehag kan komme når man trapper ned paralgin forte for fort. Er i Praha hos min datter. Var til legen for jeg har med meg for lite av den. Bruker ca 8 pr dag og no kan jeg ta bare 1. Legen hadde aldri hørt om pf og ville ikke gi meg noe annet. Jeg har alvorlig leddgikt.
Mvh
[Redigert for å ivareta anonymitet, red.]

Kvinne, 58 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
En viss andel av kodeinet (5-15%) i Paralgin/Pinex Forte omdannes til morfin. Dermed har kroppen din fått en jevnlig tilførsel av morfin, noe som kan gi abstinenser med fysisk og psykisk ubehag ved brå slutt. Akkurat hvordan abstinensene oppleves kan variere fra person til person, noen beskriver en influensalignende tilstand, med uro og søvnløshet. Andre får kramper, problemer med magen og generelt redusert allmenntilstand. For de fleste vil dette ubehaget gå over i løpet at 5-10 dager. Du kan lese mer om opiatabstinenser her.