Man kan vell ta overdose av di fleste tabletter men hvilke tabletter er det man kan miste livet av? Eg er ikke ute etter å skade meg selv eller noen andre, eg er bare nyskjerrig på medisiner og slikt.

Kvinne, 14 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er riktig som du sier – de fleste medisiner har en risiko for overdose/forgiftning ved store inntak, og enkelte av disse kan også være dødelige. Hvilke medisiner som kan være dødelige (samt hvor mye man må ta) kan vi dessverre ikke svare deg på – dette blir en type brukerveiledning vi ikke gir. Selv om du ikke har tenkt til å skade deg selv (eller andre), vil kanskje noen andre lese dette innlegget, som faktisk har slike planer. Derfor anbefaler vi at du snakker med legen din eller et apotek, dersom du har spørsmål om medisiner.