Sporing av Paralgin Forte i blodprøve

Hei, Har gått fast på 4 -5 paralgin forte over lang tid. I går tok jeg 8 tabletter pga rotfylling av tann. Hvordan sjekke kodein- eller paracetinnhold i blodet, og hvor langt tilbake kan man spore disse stoffene ved blodprøvetakning? Skal trappe meg ned selv, over ganske kort tidl Takk for svar.
Kvinne, 54 år

RUStelefonen svarer:
Påvisningstiden for kodein i blod er doseavhengig og er ikke lang. 8 tabletter regnes som en temmelig stor dose og kan spores i blodet omlag et halvt døgn. Hvis du vil sjekke innholdet av kodein og paracetamol i blodet, er det beste å be legen din om en rekvisisjon og så gå på en prøvetakingsstasjon (feks. Fürst) og ta blodprøver eller be legen ta prøvene på legekontoret og deretter sende dem til analyse. Du kan og kjøpe en hurtigtest på apoteket. Den tester dog kun for positiv/negativ på opiat (paralgin forte er et opiat), i urin og ikke i blod.