Jeg har en sønn på 17 år

Hei,
Jeg har en sønn på 17 år som har kommet hjem oftere og oftere beruset av alkohol og muligens andre stoffer. Han har en omgangskrets som består av litt eldre venner som han blir influert av.
Han har fra tid til annet truffet psykologer men det har ikke gitt noen resultater. Han har også skulket skolen oftere og oftere og undervisninger går ikke så bra. Min sønn behøver hjelp. Hva kan jeg gjøre. Hvor skal jeg begynne. Er svært bekymret.

Mann, 43 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det kan være viktig at du begynner med å snakke med noen som kan hjelpe deg å stå i situasjonen. Ta kontakt med Pårørendesenteret i  Oslo og be om et møte med dem. Snakk med Utesksjonen i Oslo, de driver hasjvavvenningskurs og kan også gi deg veiledning som forelder. Dersom sønnen din er mye borte fra skole, kan det være lurt å ta en prat med dem om dette. Du kan også løfte din bekymring frem for dem, om ikke annet så for å kartlegge hva de ser og hvilke ungdommer som ev. er involverte i dette.
Dersom din sønn bruker illegale stoffer, og legen hans får vite dette, vil han trolig ikke få lov til å ta lappen. Det er noe de fleste unge gutter i interessert i og det kan være en god motivasjon for å ikke bruke stoff (dersom han gjør det).
Dersom det blir avklart at han bruker noen illegale stoffer, kan det gå an å snakke med politiets forebyggende avdeling. De kan sette opp ruskontrakter med ungdom og dette kan i noen tilfeller ha meget gode resulatater.
Hvis du får kartlagt hva som skjer bedre, kan du ta kontakt med oss og få tips om hvilke muligheter som foreligger.