Hei, jeg har en fæl hoste, og jeg tok 1 teskje hostesaft(Solvipect) klokken 19:00 i 27.12. Jeg tok 1 teskje til om natten (husker ikke klokken, men antar klokken 04:00). I dag skal jeg på en fest rundt klokken 20, og lurte på om jeg burde ta 10ml hostesaft(solvipect) før jeg skal drikke, eller burde jeg droppe hostesaften og dra på fest med litt slimhoste ?

Mann, 18 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er ingen kjente interaksjoner mellom alkohol (etanol) og Solvipect i felleskatalogen.no Bruker du derimot Solvipect comp så inneholder denne etylmorfin, som sammen med etanol kan forsterke hverandres dempende virkninger. I såfall bør du være forsiktig med å ta de sammen for det kan bla. medføre pusteproblemer.
Ellers minner vi om at alkoholbruk kan svekke immunforsvaret ditt og gjøre sykdomsperioden noe lenger. Utover det kan du ta hostesaft/solvipect før du går på festen. Vi minner også om at dette ikke er en akuttjeneste, og at det kan ta opptil en uke å få svar på spørsmål og svartejenesten vår.