Sobrilavhengig?

Hei, jeg har gått på sobril 25mg ihvertfall nærmere 3 år. Får dette hver mnd av legen spiser det hver dag. Vil jeg antagelig bli som jeg var før jeg begynte igjen om jeg slutter? Abstinenser?

Mann, 39 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Du spør om du kommer til å bli som du var før du begynte på Sobril, noe som er vanskelig å si da vi ikke vet utgangspunktet for at du fikk Sobril av legen din. Ofte brukes Sobril angstdempende, og om vi går ut ifra at det er derfor du bruker det, er det grunn til å tro at du kan oppleve økt angst og uro om du slutter.
I forhold til abstinenser vil du nok oppleve det om du slutter brått. Det anbefales derfor å trappe ned Sobrilbruken i samråd med lege. Gjerne over en lengre periode. Dersom du har et ønske om å trappe ned eller slutte på Sobril vil vi anbefale deg å høre med legen din hva han/hun anbefaler. Kanskje finnes det en alternativ løsningen som vil passe deg bedre.
Du kan du lese om nedtrapping av Sobril og andre lignende legemidler hos Norsk Helseinformatikk.