Hvordan snakke med barn om bruk av cannabis?

Hei!
Jeg lurer på hvordan jeg kan snakke med datteren min om cannabis/marihuana bruk.
Jeg fant noen klumper i en bukselomme, og jeg kjente igjen lukten (jeg prøvde det selv i mine ungdomstider). Jeg vet mye om cannabis, og kort/langtidseffekter av rusmiddelet, og jeg vet at det ikke er så farlig som folk tror.
Jeg er sikker på at hun bruker det, siden jeg har funnet klumper, en bong, og hun har vært hos venner til langt ut på kvelden.
Jeg lurer på hvordan jeg kan snakke med henne om det, og hvordan jeg burde begynne samtalen?
Jeg syntes egentlig at cannabis burde bli lovlig for medisinsk, og litt for «privat» bruk. Jeg syntes også det burde bli lovlig siden staten kan tjene mye på det, og brukere får renere cannabis som er tryggere å bruke.
Takk for svar! 🙂

Mann, 44 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er riktig som du sier – at cannabis er et forholdsvis mildt rusmiddel, sammenlignet med en del andre stoffer. Det er selvsagt ikke uten risikomomenter det heller, men her er det ganske store individuelle forskjeller. Nå vet ikke vi hvor gammel hun er, men hvis hun er veldig ung, gir dette kanskje desto større grunn til å være forsiktig.
Uansett er det bra at du vil snakke med datteren din om det du har funnet, og når du går inn i en slik samtale, er det viktig å være mest mulig rolig, og å holde en nøytral/nøktern tone. En mulig åpningslinje kan f.eks. være «jeg må snakke med deg om noe – jeg fant cannabis i bukselommen din. Jeg er ikke sint, men jeg må vite litt mer om dette». Du kan være helt direkte om hva du har funnet, samt omkring hvor grensen går for hva som er og ikke er akseptabelt i ditt hjem. Forsøk å spørre henne ut fremfor å legge ord i munnen på henne, forsøk å kartlegge omfanget av bruken, hvor hun selv står og hva hun tenker om veien videre. Spør gjerne om hvordan det går med henne ellers – f.eks. psykisk, sosialt, med skolen og lignende – sannsynligvis tenker hun ikke på cannabisbruken som et problem i seg selv, men det kan hende hun opplever andre vanskeligheter i livet som kan være greit å få snakket om. Du kan lese mer i vår artikkel Hvordan snakke med noen om deres rusbruk.
Dersom du har nye spørsmål etter denne samtalen, er du selvsagt velkommen til å kontakte oss igjen.