Sliter med å tisse

Hei!
Denne helgen tok jeg ekstremt mye rus av forskjellige slag. På fredagen tok jeg og noen venner MDMA i krystall form og senere kokain. Dette gikk fint. Dagen etterpå tok vi oransje tesla piller, og da begynte jeg med en hel pille. Da ble alle glade og senere hadde jeg sex med en av guttene som var der bare i noen minutter. Etter det slet jeg med å tisse og prøvde flere ganger å tisse på doen da jeg presset ordentlig. Jeg følte jeg virkelig måtte tisse så jeg gikk ut og satt meg på huk og presset helt til jeg fikk tisset litt. Slik fortsatte det hele kvelden, etter jeg tok den andre pillen også senere. Så tok vi litt kokain igjen. Søndagen slappet vi av og tok litt kokain igjen før vi røyket weed. Samme igjen så slet jeg med å tisse. I dag sliter jeg også med å tisse, og føler ikke jeg klarer det uten å presse veldig hardt. Er dette normalt? Vil det være sånn for alltid?

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Så vidt vi vet er ikke MDMA, kokain og cannabis kjent for å gi problemer med å tisse. Men vi vet at enkelte rusmidler og medikamenter i store mengder og/eller alkohol kan svekke blærefunksjonen og gi den type symptomer du beskriver.
Det er ikke vanlig å oppleve dette som følge av rusmiddelbruk, men det kan skje. Det er imidlertid like sannsynlig at det kan være andre ting som gjør at du ikke klarer å tisse ordentlig, det kan for eksempel være en urinveisinfeksjon. Hvis du fortsatt ikke er bedre vil vi anbefale deg å oppsøke lege eller helsestasjon for ungdom.