Rusmidlers påvirkning på lever og nyrer

Jeg lider av leverskade som gjør at jeg ikke tåler alkohol pga dens skadelige virkninger på lever.
Derfor lurer jeg svært på hva;
cannabis (blandet med nikotin), amfetamin, sovemedisin etc, direkte gjør av skade på min lever samt nyrer?
Finnes det forskning som tilsier at disse rusmidlene ytterligere kan påføre skade på en allerede svekket lever?

Mann, 42 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Alkohol er vel det rusmidlet som er mest kjent for å forårsake skadet lever. Du spør om hvorvidt andre narkotiske stoffer og medikamenter skader lever og nyrer. Vi er ikke kjent med forskning gjort på ulike narkotiske stoffer, sovemedisiner etc, men vet på generelt grunnlag at alle medikamenter og narkotiske stoffer belaster organer som lever og nyrer.  En av leverens viktigste oppgaver er arbeidet med å rense blodet for giftige og skadelige stoffer. Giftstoffer blir som regel brutt ned til mindre giftige stoffer. Det som ikke kan brukes, blir fraktet videre til galleblæren eller nyrene. I nyrene blir giftstoffene sortert ut, og skylt ut via urin. Avfallsprodukter fra galle passerer over i tarmen og forlater til slutt kroppen via avføringen (kilde NHI).
Kroppen oppfatter miljøgifter, narkotika, medikamenter og mye annet som skadelige og giftige stoffer. Så tilfører vi kroppen det, belaster vi også organene med fare for eventuelle skader som kan oppstå. Så har du en leverskade bør du være ekstra forsiktig med å tilføre kroppen giftstoffer, og alltid konsultere lege ved bruk av medisiner. Selv reseptfrie og smertestillende  medikamenter som f.eks paracetamol kan være svært skadelig for leveren.