problemstilling i særemne oppgave

Hei! skal skrive en oppgave av to bøker i særemne og trenger hjelp til å finne en bra problemstilling. Den ene boken er «Hard asfalt» av Ida Halvorsen og den andre er «Ingen murer er for høye» av Trond Henriksen. Det jeg har skrevet som Problemstilling er- hva kan samfunnet gjøre for å hjelpe de svakeste i samfunnet, eksemplifisert ved Ida Halvorsen i Hard asfalt og Trond Henriksen i Ingen murer er for høye. Men den føles ikke bra nok så er det noen som har noe andre ideer? plz ? Takk 🙂
Kvinne, 29 år fra

RUStelefonen svarer:
Det høres ut som en god problemstilling, men vår anbefaling er at du skifter ut ordene «samfunnet» og «de svakeste» med noe langt mer spesifikt – som f.eks. «hva kan helsemyndighetene gjøre for å hjelpe psykisk syke?», eller «hva kan politikerne gjøre for å hjelpe rusavhengige?», eller «hva kan politiet gjøre for å hjelpe ungdom i belastede miljøer?», eller noe annet lignende. Jo mer tilspisset problemstilling du har, desto enklere vil det som regel være å skrive en god og interessant oppgave.
Se også vår veiledning til skoleoppgaver for flere tips og råd.