hva er positive sider med rus og alkohol

hei, jeg lurer på hva de positive sidene ved rus og alkohol er. Grunnen er fordi jeg vil overtale foreldrene mine at det ikke er så farlig. har dere noen poeng?

Kvinne, 18 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er riktig som du sier, at de aller fleste rusmidler har noen mulige positive virkninger – hvis ikke hadde de jo tross alt ikke blitt brukt. Samtidig har de samme rusmidlene også mulige negative bivirkninger. Hvorvidt man opplever hovedsakelig positive virkninger eller negative bivirkninger, varierer en del fra person til person, samt hvordan det aktuelle rusmiddelet brukes. Hvis du leser på våre faktasider om rusmidler, vil du finne informasjon om både virkninger og bivirkninger knyttet til hvert enkelt rusmiddel – så kan du selv ta stilling til hvilke fordeler/ulemper som betyr mest for deg.
Uansett: det er nok urealistisk å tro at du kan overtale dine foreldre til at rus er positivt. Så lenge rusmidler har skadepotensiale (i tillegg til positive sider), vil de alltid være bekymret for deg så lenge du bruker rusmidler. Det ligger i deres natur som foreldre å bekymre seg for deg, uansett hvor gode eller rasjonelle argumenter man måtte forsøke å fremsette. Det er jo tross alt en god ting, og så lenge du bor hjemme hos dem, er du også nødt til å respektere de grensene som settes i hjemmet.